שירת הבריאה

מיוחסים לה יכולות פיתוי והפנוט והיא אפילו מוזכרת בתורה. מיכל אוסט בהפקת איפור יפיפייה, בהשראת בת הים המיתולוגית

מיכל אוסט 01/11/10

האגדות מספרות על בנות ים יפהפיות, חצי גופן העליון דמוי אדם וחציין התחתון דמוי דג, שנהגו לצאת מן הים לטיול ולשבת על הסלעים. יופיין המהפנט וקולן המיוחד משכו אליהן דייגים, מלחים ואנשי ים, מפגשים שהסתיימו במרבית המקרים במותם של הגברים... בחלק מהסיפורים טוענים שבנות הים פיתו את הגברים בכוונה תחילה ובאחרים גורסים כי הן פשוט שוכחות שבני זוגן החדשים לא יכולים לנשום בממלכתן השוכנת במעמקי הים, מה שמוביל לטביעתם. לעומת יופיין של בנות הים, מעניין לראות שבני הים הזכרים, מתוארים כבעלי שיניים ושיער בצבע ירוק, עיני ואף חזיר.

מציאות או אגדה?

לאורך ההיסטוריה, טענו רבים כי חזו בבנות ים, ביניהם כריסטופר קולומבוס, שהתעקש כי ראה שלוש בתולות ים במסעו הראשון לאמריקה, אך איש לא הצליח להוכיח את קיומן במציאות עד כה. בנוסף סופר, כי אחותו של אלכסנדר הגדול הפכה לבתולת ים לאחר מותה ונהגה לשאול מלחים שפגשה בים האגאי אם אחיה עדיין חי. כל תשובה מלבד האישור כי אלכסנדר עדיין חי ושולט באימפריה, הייתה מכניסה אותה להתקף זעם אלים שהוביל בסופו של דבר למות הנוכחים על הסיפון.
על פי המיתולוגיה, נוטות בנות הים לצאת לפעמים מן המים, בעיקר בחופי פרא ולסרק את שערן הארוך עודן יושבות על הסלעים. הופעתן, כך אומרים, מהווה סימן לסערה או לאסון מתקרב.

עדויות לקיומה של בת הים, נמצאות גם בתורה והיא מוזכרת בשם סירונית או סילונית (פירוש הרמב"ן ואחרים לצירוף המילים "נפש חיה אשר במים" בפרשת ויקרא, פרק י"א). בפרשנויות מוסיפים, כי מדובר בחצי אשה, חצי דג, ששוכנת בסלעים ובמקומות מסוכנים בים וכי שירתה הערבה מרדימה את אנשי האוניה הנקרית בדרכה, כדי שאחר כך תוכל להיכנס לתוכה, להרוג ולאכול אותם...
מעבר ליופי ולכוח הרבים הטמונים בדמותה של בת הים, עבורי, היא סמל לתזכורת תמידית לשאיפה להיות "לראש ולא לזנב". ללכת אחרי הראש ולא להיגרר כזנב אחרי דפוסים מחשבתיים מקבעים שחוסמים אותנו, לעסוק בעלייה ולא בירידה, לפרוח, לגדול ולהתפתח. הזנב מאפשר לנו להסתכל על העבר שלנו, ללמוד על היכולות שלנו, לשאוב כוח לעתיד מוצלח יותר, ללמוד איך לא ליפול, להיות אנשי מחשבה ולתרגם את זה לעשייה ולהצלחה.

ההפקה נעשתה בהשראת בת הים בעלת היופי הקר והמפתה, זו שלא ניתן לגעת בה אלא רק להתבונן מה ממרחק. היא יוצאת מהאוקיינוס שבחופי הפרא, מתיישבת על תיבת אוצרות עתיקה שמצאה בין הסלעים ומתקשטת בפנינים וקונכיות מהשלל שמצאה בעוד בעלי הכנף חגים מסביבה.

תהליך האיפור

בסיס:
בשלב הראשון הנחתי מייק אפ מוצק על כל הפנים.
לאחר מכן, כיסיתי אזורים מסוימים באבקה כסופה, בשילוב צלליות בצבע טורקיז.
בשקעי הלחיים הנחתי צללית סגולה שטושטשה לכיוון מרכז הפנים.

גבות:
סירקתי את הגבות והבהרתי אותן קלות בעזרת צללית בהירה.

עיניים:
ראשית, הנחתי קונסילר על כל העפעף.
לאחר מכן, הנחתי צללית כסופה על גלגל העין ומעל, אבקה כסופה בתפזורת.
הנחתי צללית בצבע טורקיז מאזור שקע העפעף ועד לגבה, טשטשתי בצללית טורקיז לכיוון כנפות האף ובעצם הגבה יצרתי הגבהה בעזרת צללית לבנה שטושטשה לכיוון הרקות.
הנחתי עיפרון לבן במעקה העין אשר פקח את העין והגדיל אותה. הדבקתי ריסים שלמות בעפעף העליון והתחתון.

שפתיים:
ערבבתי מייק אפ מוצק וצללית סגולה, ליצירת שפתון בהיר ולמראה חיוור.

איפור גוף:
על גופה של הדוגמנית פוזרה אבקה כסופה בתפזורת באמצעות מברשת רחבה, בשילוב עם צללית כחולה ומשיכות מכחול לאורך הגוף. לסיום פיזרתי צללית לבנה באזורים מוגבהים בפנים, עצם הלחי, גשר האף, מרכז המצח והסנטר והעפעף התחתון.

שיער:
שיער הדוגמנית נצבע בצבע דבש מסתורי וסודר בסגנון גלי אך פרוע.

לגופה של הדוגמנית הולבש בגד מיוחד בסגנון בתולת ים והיא צולמה שכובה על תיבת אוצרות עתיקה, אוחזת בקונכייה ומצולמת עם בעלי הכנף.


איפור וסטיילינג: מיכל אוסט
צילום: מאירי בדנר
שיער: עמית איפרגן
דוגמנית: ספיר מקייס
תלבושת: מחסן אוצרות נהריה

הירשמו ותיהנו מעדכונים והטבות

newsletter

RSS Feed