תקופה מעוררת השראה

כשאנו מחפשים רעיון חדש ומרגש לאיפור אופנה, בהחלט אפשר לשאוב השראה גם מתקופות שונות בהיסטוריה. בואו לראות איך עושים זאת

בן רביבו, לי סביון 03/01/11

חלק מרכזי וחשוב בתהליך יצירת איפור אופנה כלשהו, הוא חקירת הנושא או התקופה מהם אנו מעוניינים לשאוב השראה. לאחר הקריאה, כדאי ליצור לוח השראה שיכיל אלמנטים רבים ככל האפשר המתקשרים לנושא- גזרי תמונות ממגזינים, תמונות מהרשת, בדים, ציורים, טקסטורות, חומרים ושילובי צבעים. לעיתים, התוצאה הסופית תהיה קרובה מאוד למקור ההשראה שלנו ולעיתים, תוליד מראה חדש לגמרי.
היופי הטמון ביצירת איפור אופנה שמבוסס על נושא או זמן כלשהו, הוא שניתנת לאמן האיפור הזדמנות לפרשנות אישית ולביטוי עצמי, שבכוחם להעצים, לחדש, להשפיע או לקרוא תיגר על הנושא הנבחר. בהפקה זו, שאבנו השראה משלושה אלמנטים בעלי הקשרים היסטוריים: תקופת הבארוק והרנסנס, גילוי יבשת אמריקה והקרקס הנודד שהחל לדעוך במאה ה-20.

בארוק

המראה התיאטרלי שיצרנו מושפע מתקופת הבארוק והמלכה אליזבת' הראשונה, עם טוויסט נועז באיפור. בארוק הוא הסגנון האמנותי ששלט באירופה מסוף המאה ה-16 ועד אמצע המאה ה-18 והתאפיין בריאליזם, אמוציונאליות והפגנת רגשות. באמנות בא הדבר לידי ביטוי באמצעות שימוש במורכבות, בניגודים, בתנועה ובדרמטיות. הפנייה הייתה אל הרגש והדמיון, תוך ניסיון להקסים את עין המתבונן, בניגוד לסגנון הרנסאנס שהתאפיין בסימטריה, איזון ורוגע ופנה אל השכל והשכנוע.
המראה בתקופת הבארוק והרנסאנס, אופיין בבגדים ססגוניים מרובי שכבות, בשיער מורם ובאיפור מינימלי וחיוור. הלוק שיצרנו מתכתב עם רוח התקופה ומציג תסרוקת נפוחה המעוטרת במחרוזת פנינים, בשילוב איפור עיניים צבעוני א-סימטרי וריסים מלאכותיים תיאטרליים של איל מקיאג'. השפתיים המשוכות באדום עז קוראות תיגר על השפתיים הדקות והצרות שהיו אופנתיות באותה תקופה ולמרות האיפור הנועז, התסרוקת וההבעה בצילום, מייצרות את התחושה הכללית של כמה מאות אחורה.

מוצרים דומיננטיים: ריסים מלאכותיים של איל מקיאג' (נוצות), שפתון בגוון "classic red" ומעליו גליצי גלוס בגוון "cherry".
עובדה מהתקופה: ב-1970 חוקק הפרלמנט הבריטי חוק המגנה את השימוש בשפתון, בטענה כי "נשים שתמצאנה אשמות בפיתוי גברים נשואים ע"י שימוש במוצרים קוסמטיים עשויות לעמוד לדין בעבור כישוף."

מגלים את אמריקה

מראה הילידים שיצרנו מושפע מתקופת גילוי יבשת אמריקה, במאה ה-16. גילוי היבשת שינה את התפישה הרווחת לגבי העולם שכולם הניחו עד אז, כי הוא מורכב משלוש יבשות בלבד (עדיין לא גילו את אוסטרליה...). הילידים האינדיאנים ששלטו ביבשת באותה תקופה היוו כוח עצמאי, חזק, חופשי, פראי ומעורר השראה. מעניין לגלות כי מקור השם "אינדיאנים", נעוץ למעשה בטעותו של כריסטופר קולומבוס, שבהגיעו לחופי אמריקה, סבר כי הגיע להודו (India) ועל כן כינה את המקומיים אינדיאנים (כלומר הודים), טעות שלא תוקנה עד היום והשתרשה לאורך הזמן בשפות רבות.
כדי ליצור מראה "אינדיאני" אקזוטי, היה עלינו להכהות את גוון עורה של נטלי בעזרת מייק אפ שגבוה בכארבעה טונים מגוון המייק אפ המקורי שמתאים לה. לאחר מכן, שיווינו לה מראה שזוף בעזרת שימר מינרלי ועיצבנו את עצמות הלחיים שלה כך שיידמו למבנה החד של הילידים. בנוסף, הדגשנו ועיבינו את הגבות, שתורמות רבות לעיצוב ההבעה הרצויה, אלמנט חשוב מאוד בהפקת פאשן.
קולומבוס אגב, היה משוכנע עד יום מותו, כי גילה נתיב ימי להודו ולא את יבשת אמריקה. רק בשנת 1501 הבין אמריגו וספוצ'י, מגלה ארצות איטלקי כי מדובר ביבשת חדשה שאינה אסיה. כיוון שרוב כותבי המפות נטו לתמוך בגרסתו, זכה וספוצ'י (בלטינית: אמריקוס וספוציוס) שיבשת אמריקה תיקרא על שמו. מוסר ההשכל אם תרצו, הוא שכשמגלים משהו חדש, לא תמיד יודעים מהו...

מוצרים דומיננטיים: שימר מינרלי בגוון "tan", פודרה דחוסה בגוון "coca" ליצירת הצללות.

הליצן העצוב

ההשראה לדמות הליצן העצוב שלנו, לקוחה מהקרקס, שהיה מופע בידורי מרכזי בהיסטוריה האנושית עוד לפני המצאת הקולנוע, הטלוויזיה, הרדיו וגני החיות ומשך אליו קהל רב עד לדעיכתו בעשורים הראשונים של המאה ה-20. למרות התדמית השמחה והעליזה כלפי חוץ, הואשמו הקרקסים בניצול חיות ואנשים וקיימו בהווייתם גם עצב רב. עם התחזקותם של ארגוני זכויות אדם ובעלי חיים, החלו הליצנים לתפוס בהם מקום מרכזי יותר.
הליצן העצוב שיצרנו הוא מעין גרסה מודרנית של פיירו, הליצן הבוכה מהקומדיה דל'ארטה. האלמנטים האיפוריים שמזוהים בדרך כלל עם ליצנים זוכים לפרשנות חדשה ויותר פאשניסטית- החיוך הנצחי הוחלף בשפתיים אדומות בוהקות וחתומות, הפנים חיוורות אך אינן לבנות והסומק הליצני הורוד נוכח, אך אינו בצורת עיגולים. העיניים תופסות מקום מרכזי בעיצוב המראה ומאופרות בסגנון המזוהה עם ליצנים, אך בצבע שחור, כוורסיה לדמעה המפורסמת והמשורטטת של פיירו.

מוצרים דומיננטיים: אייליינר שחור עמיד במים, סומק ורוד בגוון "star gazer", שפתון בגוון "classic red" ומעליו גלוס בגוון "juicy". 
עובדה מהתקופה: חלק מהמלכים, נהגו להחזיק בחצר המלכות ליצני חצר שתפקידם היה לבדר את המלך ואת פמלייתו ולשעשע אותו כדי להפיג ולו במעט, את כובד האחריות המונח על כתפיו. למרות מעמדו הנחות יחסית בחצר המלוכה, היה הליצן אחד האנשים הקרובים ביותר למלך.


איפור, שיער וסטיילינג: בן רביבו
צילום: אפיק גבאי
דוגמניות: ריטה הוס, נטלי דדון, אסתי דיסקין

הירשמו ותיהנו מעדכונים והטבות

newsletter

RSS Feed