נפלאות הפוטושופ

הצעת החוק הצרפתית לצרף "אזהרת בריאות" לתמונות דוגמניות שעובדו באמצעות תוכנות מחשב, מעוררת סערה בעולם היופי והאיפור

מיכל אוסט 06/10/09

לאחרונה, עלתה לדיון ציבורי, הצעת חוק של פוליטיקאים צרפתים, שביקשו לצרף "אזהרת בריאות" לתמונות של דוגמניות שעובדו באמצעות תוכנות מחשב, כחלק מהמאבק בהפרעות אכילה. ולרי בואיה, חברת פרלמנט ממפלגתו של הנשיא, ניקולא סרקוזי וכחמישים פוליטיקאים אחרים, עומדים מאחורי הצעת החוק שנועדה לצאת נגד מה שהם תופשים כקידום דימוי מעוות של גוף האשה. בדומה לאזהרה שמופיעה על חפיסת סיגריות, גם כאן יוכל הצופה "ליהנות" מהתמונה, אך יצטרך גם לדעת מה עומד מאחוריה.

"הדימויים הללו עשויים לגרום לאנשים להאמין במציאות שלעתים קרובות אינה קיימת כלל", אמרה בואיה בהודעה שפרסמה. לדבריה, תפישות לא מציאותיות של גוף האשה עלולות לגרום לבעיות פסיכולוגיות שונות ובייחוד להפרעות אכילה. היא הוסיפה כי החוק צריך לחול על תצלומי עיתונות, קמפיינים פוליטיים, צילום אמנותי ותמונות התנוססות על אריזות, כמו גם על פרסומות.

לפי הצעת החוק, כל התמונות ה"משופרות" ילוו בכיתוב המצהיר על כך ש"התמונה עברה עיבוד כדי לשנות את הופעתו הפיסית של אדם". מי שיפר את החוק, צפוי לקנס של 37,500 יורו או עד למחצית ממחיר הפרסומת.

בשנים האחרונות, מגזיני האופנה בכל העולם הואשמו לא אחת בריטוש תמונות של דוגמניות, זמרות וכוכבות קולנוע כדי להצר היקפים, להאריך רגליים ולהעלים קמטים. כך לדוגמה, בשנת 2003 מתחה ביקורת השחקנית הבריטית קייט וינסלט על מגזין GQ שהאריך את רגליה בתצלום השער.

הצעת החוק הצרפתית אינה הניסיון הראשון לצמצם את פעילות אמני הפוטושופ. בשנת 2003 האשימה השחקנית קייט וינסלט את המגזין האנגלי GQ על הצרה והארכה של רגליה וכמה שנים לאחר מכן יצאה בקמפיין ציבורי משותף עם קירה נייטלי (שבעצמה הייתה מטרה לביקורת בשבועות האחרונים, בעקבות פרסומת מרוטשת במיוחד שעשתה לשאנל), במטרה לקדם חוק אנגלי בנושא. בראיון לעיתון האנגלי "גלובל מייל" אמרה וינסלט: "אני ממש רוצה שנשים צעירות יידעו שאנחנו לא נראות ככה, שהשינויים יכולים להיות מאוד גדולים".

איך נוצר הפוטושופ?

הכל התחיל בשנת 1987 כשעשוע במחשב ביתי של דוקטורנט צעיר באוניברסיטת מישיגן ששמו תומאס נול. מטרת התוכנית הייתה להציג תמונות בגווני אפור, על מסך המציג תמונות פיקסלים בשחור-לבן. תוכנית זו הייתה ההתחלה של התופעה הנקראת כיום "פוטושופ".

ג'ון, אחיו של תומאס, עבד בחברת ILM בקליפורניה, שהייתה בעצם ענף האפקטים של חברת הפקות הסרטים של ג'ורג' לוקאס (יוצר "מלחמת הכוכבים"). ג'ון התעניין בתוכנית של תומאס והם החלו לפתח אותה ביחד.

בקיץ 1988, החליט ג'ון לשכנע את תומאס שיש להם בסיס להוציא לשוק מוצר מסחרי. תומאס היסס, ואמר לאחיו: "יש לך מושג כמה עבודה זה לכתוב אפליקציה מסחרית?" אך ג'ון שכנע אותו, ואמר: "אני אמצא דרך לעשות מזה כסף". והוא אכן מצא... לאחר ניסיונות רבים למצוא שם למוצר, מישהו הציע לתומאס, במהלך הדגמה של המוצר, את השם "פוטושופ". ההצעה כאמור, התקבלה בברכה.

אחרי הרבה פרזנטציות ברחבי עמק הסיליקון, חיפוש אחר משקיעים פוטנציאליים והתמודדות עם תוכנות מתחרות שצצו באותו זמן בשוק, נמכרה התוכנה לחברת אדובי. התוכנה תמיד מתפתחת ומשתדרגת, אך כבר בשלבי ההפצה הראשונים היה ברור שמדובר בלהיט. פוטושופ הצליחה יותר ממתחריה, בשל היכולות שלה וקלות השימוש בה וגם כי שווקה כתכנה כיפית, שמתאימה לקהל הרחב.

כיום, מדובר בתוכנה הנפוצה והפופולארית ביותר בשוק עיבוד התמונות (בקרב אנשי מקצוע וחובבים), המשלבת מגוון רחב של כלי גרפיקה מתקדמים לכל תחומי עיבוד ובניית תמונה. צלמים רבים משתמשים בפוטושופ כ"חדר חושך דיגיטלי" לצורך ליטושי תמונה המאפשרת לצלמים לבצע עיבודים שונים כמו הבהרות, כהויות, חידודים, טשטושים, חיתוכים, ותיקוני צבע שונים.

להיראות כמו במגזין

הצעת החוק הצרפתית שואלת למעשה, האם הגזימו בריטוש התמונות בתחום האופנה, עד כדי כך שנשים באמת שואפות להיראות כמו הנשים על שער המגזין? עד כמה האנורקסיה מושפעת מהפוטושופ? האם נשים בגיל המעבר נלחמות בתופעות הטבע הקרויות קמטים, כתמים, רפיון העור ועוד ותרות אחר טיפולי פלא, בגלל פרסום שקרי? האם נשים צעירות ומבוגרות כאחד, עוברות ניתוחים פלסטיים בגלל המגזינים האלו?

עורכת לאשה, אורנה ננר, שהתראיינה בנושא לתוכנית הבוקר של רשת, אומרת כי הדיון לא תקף בהקשר של נשים בלבד, היות ומדובר בחלק מתפישה רחבה יותר של מושג האסתטיקה בעולמנו. היא מצביעה על כך שגם בעלי חיים וגם חפצים דוממים עוברים פוטושופ בצילומי מגזין וכי מדובר בסטנדרט. מה שכן, אומרת ננר, לכל מגזין ומגזין יש גבולות ברורים ו"אני מאמין", בנוגע לכמות השיפוצים והשינויים שעוברת תמונה של דוגמנית. ההחלטה להשאיר את השומה של אילנית לוי ולא להעלים אותה בפוטושופ למשל, תומכת במדיניות המגזין ובקווים שהציב לעצמו.

יש הטוענים כי בעבר, עשו הצלמים והמאפרים עבודה דומה לפוטושופ על ידי צילום מדויק ושימוש בתאורה נכונה וכי העובדה שמצלמים ומאפרים כיום בידיעה ובהנחה שהתמונות יעברו ריטוש, פוגעת במקצועיות שלהם. חלק קטן מקהילת המאפרות המקצועיות בארץ, אף מטיבה עם החוק, בטענה כי הפוטושופ הפך לפיתרון לחוסר מקצועיות והסבת תשומת הלב לקיומו, תחייב את המאפרים והצלמים לסטנדרטים גבוהים יותר- ההנחה היא כי יהיו צלמים ומגזינים שינסו להימנע משימוש בפוטושופ, כדי לא להיות מחויבים בצירוף האזהרה. אך הרוב הגדול של המאפרות המקצועיות בארץ "מצביע נגד" החוק, בטענה כי ריטוש תמונה בפוטושופ, טבעי כמו לצבוע שיער או ללכת על עקבים בחברה שסוגדת ליופי וכי אין בכוחו של חוק כזה לפתור את הבעיה. רובן סבורות כי ריטוש יכול לעזור בהסתרת אלמנטים קלים כמו פצעונים וקמטים עמוקים במיוחד, אך לא עד כדי שינוי הפנים ועיוות המציאות.

חושבים אחרת? נשמח לשמוע את תגובותיכם


 

תגובות: לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות
מוטי 04 נובמבר 2009 10:26

אני דוקא חושב שפוטושופ מועיל וכמובן כל עוד זה לא בהגזמה

אז אני נגד הצעת החוק... בחייכם זה כלי נהדר לנו המאפרים

סגור
אורית 16 נובמבר 2009 18:42

גם אצלינו- בתחום האיפור עוברים את הגבול

להציג לכלה לעתיד תמונות שעברו עיבוד בפוטושופ או לדרוש ממאפרות לעמוד בסטנדרטים הללו כשהן ניגשות לאודישן במכללה נראה לי אידאלי לא הגון! אין, לא היו ולא יהיו במציאות עור פנים מושלם או איפור עיניים אידאלי כפי שהם מוצגים לאחר עיבוד פוטושופ! זהו סטנדרט שאינו קיים במציאות. עבור כלות זו רמאות כי הן לא מבינות שלעולם הן לא יקבלו את אותה התוצאה.. ועבורנו? סתם דרישה מוגזמת.

סגור

הירשמו ותיהנו מעדכונים והטבות

newsletter

RSS Feed